Vi lever i en oplevelses-kultur, hvor mennesker ikke blot vil købe et produkt eller en service, men også have en oplevelse med i købet: Vi vil føle, se, smage og høre.
Ifølge Joe Pine, der er førende inden for oplevelsesøkonomi, bør virksomheder i langt højere grad sætte scenen for oplevelser, som folk vil huske og mindes positivt.
I hvert fald hvis firmaet har ambitioner om at differentiere sig fra sine konkurrenter, få tætte kunderelationer og opnå højere profit.
I et interview med MatchOffice.com har Joe Pine understreget vigtigheden af, at virksomheder bliver dygtigere til ikke blot at pakke
deres produkter og serviceydelser ind i oplevelser - men at de også tænker aktivt i at skabe relevante oplevelser i deres kontorrum.
Det sanselige kontor betaler sig
Hvor mange kontorer kan du erindre, som virkelig har skilt sig ud? Højest sandsynlig ikke særlig mange, da mange kontorer ligner hinanden, selv om verden rummer et utal af forskellige virksomheds-identiteter.
Der findes dog gode muligheder for at skabe disse oplevelser i jeres virksomhedslokaler - nemlig ved at stimulere sanserne.
I bogen "Den sanselige arbejdsplads" har forfatteren Uwe Bødewadt undersøgt begrebet sanser på arbejdspladser.
Det er således her hans tese, at farver, dufte, lys, lyse, æstetik, natur og atmosfære har en ganske stor indflydelse på vores arbejdsliv.
Han mener desuden, at virksomheder kan optimere deres ansattes talenter og potentialer netop ved at stimulere deres sanser og gøre dem gladere, mere effektive og kreative medarbejdere - og dermed i sidste ende styrke bundlinjen.
Når det drejer sig om at skabe oplevelser for din virksomheds medarbejdere, handler det ikke nødvendigvis om at skabe følelsesladende oplevelser, men langt snarere om at finde og kreere den ultimative værdi, der kan hjælpe medarbejderne med at blive bedre til, hvad de gør. Fx at blive mere innovative, effektive m.m.
Det gode minde
Det sanselige kontor tilfører også virksomheden den værdi, at jeres besøgende forretningsforbindelser uvilkårlig vil skabe et godt minde om firmaet i deres bevidsthed.
Det vil kunne skabe en tættere relation og i mange henseende gavne forretningen. Gæster skal føle sig godt tilpas, gerne være imponeret over kontoret og således gå hjem med en følelse af, at det var en god oplevelse at være på besøg hos jeres virksomhed.
Koncerner, der succesfuldt har praktiseret denne oplevelsestankegang på kontoret tæller store, kreative virksomheder som Google, LinkedIn og Apple, der i deres kontorindretninger signalerer leg, social aktivitet og stimulering af den ansattes kreativitet og sanser.
Sådan aktiverer I sanserne på kontoret
Det handler også om at skabe arbejdsglæde, hvilket blandt andet kan opnås ved at skabe et hjemligt og sjovt arbejdsmiljø, hvilket især vil gavne innovative og kreative virksomheder. Det vil også være en måde at undgå stress på.
NINEtoFIVE giver her nogle konkrete bud på, hvordan I kan stimulere sanserne på jeres kontor.
Synssansen
I kan stimulere synssansen ved en flot og unik indretning, der matcher jeres ønskede image udadtil. I kan prøve jer frem med farver, lyssætning, kunststykker store vinduer m.m. Det kan ligeledes være økologiske specialiteter i køkkenet, der giver en oplevelse af, at der bliver sat pris på miljøet og medarbejderne. Det kan også være et kontor med planter, blomster, indendørs have, kreative mødelokaler som en stationcar, gynge eller noget helt tredje.
Følesansen
Følesansen hænger tæt sammen med, hvordan vi føler rent fysisk. For at aktivere eller påvirke medarbejdernes følesans, kan I sikre jer, at kontoret har en passende temperatur og huske solafskærmning om sommeren. I kan desuden overveje hæve-sænke borde, så medarbejderne skiftevist kan stå op og sidde ned, når de arbejder og dermed undgå fysiske rygproblemer. Ligeledes er gode stole, der støtter medarbejdernes rygge alfa og omega.
Lugtesansen
I kan aktivere folks lugtesans på kontoret på mange måder. Vil I skabe en hjemlig oplevelse, kan I sørge for at få bragt nybagte boller om morgenen, have friskbrygget kaffe og blomster på kontoret. I kan også have friske krydderurter stående i køkkenet, der vil give en naturlig og grøn oplevelse. Vigtigst af alt bør der ikke lugte indelukket eller dårligt på kontoret, så sørg derfor at få luftet ud dagligt, gå ned med skrald og klaret den rutinemæssige rengøring.
Høresansen
Sikr jer, at der ikke er høj støj, men en behagelig ro på kontoret så medarbejderne kan bevare koncentrationen. Oplever I støj, bør I overveje at få støjdæmpere. Kører i et bestemt tema på kontoret, kan I eventuelt spille lav musik, der går i tråd med dette tema. Ønkser I at højne koncentrationen, kan I spille klassisk musik. Forskere har nemlig fundet frem til, at klassisk musik er bedre end strømmende musik eller stilhed, når folk prøver at holde fokus på en arbejdsopgave. Noget der kaldes: ’The Mozart Effect’.
Smagsssansen
I kan stimulere medarbejdernes smagssanser ved at servere en lækker frokost, grønt samt tilbyde en god kaffe. Ligeledes gælder kaffen for gæster, der højt sansynligt vil have en bedre oplevelse af at få serveret en god kvalitetskaffe end filterkaffe. At spise et godt, velsmagende måltid forbinder de fleste mennesker med glæde og livskvalitet, hvorfor det kan være vigtigt at tilbyde en god frokost.
Vil du vide mere om, hvordan du skaber en unik oplevelse for dine kunder eller medarbejdere? Lokalebasen.dk A/S og MatchOffice.com inviterer til unikt seminar i Holland med den anerkendte, amerikanske oplevelses-ekspert Joe Pine. Læs mere her: