I de seneste år har medarbejderes sundhed, velvære og personlige trivlsel udviklet sig til et stadig større og mere påtrængende fokus-punkt på den moderne fleksible arbejdsplads.
For at præstere godt på arbejdspladsen må medarbejderne føle sig veltilpas - et synspunkt, der finder stigende bevågenhed og øget resonans ifølge den ny årlige lejerundersøgelse MatchOffice Client Survey 2018, netop udsendt i december.
Her understreger et stigende antal lejere, at wellness-programmer, øvrige sportsfaciliteter, muligheder for meditation, afslapningsrum m.v. i vid udstrækning er i stand til at understøtte dem i at opretholde det rette daglige effektivitets- og produktivitets-niveau.
Det skaber merværdi for kontorlejerne og bidrager til at fastholde deres loyalitet. Også følelsen af arbejdsfællesskab og samhørighed - dét at medarbejderne har muligheder for at networke uformelt med hinanden - har stået højt hos lejerne i 2018.
Fitness et must
"Efterspørgslen på sundhed og velvære har været centralt punkt hos erhvervslejerne i 2018. For over en fjerdedel af dem er fitness-lokaler og faciliteter blevet musts, som de ikke vil undvære på deres arbejdsplads," siger Jacob Dalhoff, CEO hos MatchOffice.
"Disse medarbejdere ønsker at assimilere deres dynamiske livsstil med det daglige arbejdsmiljø fremfor at skulle pendle til motions-center før eller efter job. Tilsvarende er badefaciliteter et must for den knap femtedel af vores undersøgelses respondenter, der plejer at cykle til arbejde.
Mindfulness er for mange i dag blevet et livsstilsvalg. Evnen til at være til stede i øjeblikket hjælper til at undgå stress, og vi kan se et voksende behov for meditationsrum i det fleksible kontormiljø."
Det er nu fjerde år i træk, at MatchOffice publicerer sin Client Survey, der stiller skarpt på erhvervslejerne i det forløbne år. Den ny rapport baserer sig denne gang på analysemateriale fra 1.033 kontorlejere i 25 europæiske lande.
Udlejningsmarkedet er igen i år markant stigende med ca. 60 procent nye kunder. Næsten 40 procent af dem har endnu ikke besluttet sig for, hvorvidt de ønsker at forlænge deres aktuelle lejekontrakt - et oplagt incitament for udbydere til at optimere deres lejemål med nye trendy features.
Mere networking
"Langt de fleste af kontorlejerne, som MatchOffice har formidlet lejemål til i 2018, er enkeltmands- eller små firmaer med få ansatte. Det kan forklare, hvorfor etablerede kontorfællesskaber i stigende grad også er begyndt at tilbyde attraktive coworking-muligheder.
Ud over rumfaciliteter og tiltag, der understøtter de ansattes krav til komfort og sund livsstil, er networking med ofte nært beslægtede fagfolk eller grupper fortsat et hot incitament til at leje sig ind i et fleksibelt arbejdsmiljø," siger Jakob Dalhoff.
I MatchOffice Client Survey 2018 understreger 18,5 procent af respondenterne (mod 17,4 procent i 2017), at fællesrum og arealer skræddersyet til networking helt klart bidrager til at højne en virksomheds attraktionsværdi.
Herudover står alle former for netværksmøder, sociale arrangementer, ugentlige eller månedlige underholdnings- eller fagevents o.l. i virksomhedens eller kontorfællesskabets regi i fortsat højere kurs blandt medarbejdere.
Detaljerne tæller
Sundhed, velvære og socialisering i det hele taget er og bliver nøgleord for enhver udlejer, der vil skabe merværdi og holde fast i lejerne. En intern café er stadig et hit, for den kan tilbyde medarbejderne networking og samtidig være tæt på deres arbejdsstation.
"Først som sidst bør udbyderne holde sig for øje, at konkurrencen om at kunne tilbyde de mest kreative, spændende og fascinerende fleksible kontormiljøer er skarpere end nogensinde. Lejere har aldrig haft flere moderne og flottere udstyret kontorlokaler at vælge mellem end netop nu.
Beliggenhed og kvadratmeterpris tæller fortsat højest, når firmaerne skal finde nye lokaler, men herudover er det detaljerne - de helt rigtige services, fancy designs, smarte indretninger etc. - der afgør, hvor de vælger at slå sig ned," pointerer Martin Roerholt, COO hos MatchOffice.
"Coworking-miljøerne vil i fremtiden specialisere sig i markedsfaglige nicher," siger MatchOffice COO Martin Roerholt (t.v.) - t.h. CEO hos Lokalebasen.dk samt Match- Office, Jakob Dalhoff. |
Når det drejer sig om tidens populære coworking-miljøer, viser tendensen, at disse fremover vil udvikle og specialisere sig i retning af fortsat mere udprægede markedsfaglige nicher.
"Coworking spaces udelukkende for it- og tech-virksomheder har eksisteret i en del år år, men nu ser vi coworking-miljøer skyde op for blockchain- og kryptovaluta-relaterede virksomheder, for medicinal-specialiserede firmaer, for gamere, women only osv., osv..
I fremtiden vil vi helt givet komme til at se coworking- samt andre kontorfællesskaber udvikle i endnu mere specialiseret niche-retning - en markedssegmentering, der signalerer, at branchen har nået et nyt modningsniveau," vurderer Martin Roerholt. ●
MatchOffice Client Survey 2018
Læs også:
MatchOffice Survey Report 2018
MatchOffice Client Survey 2017
Forbes.com: Well+Good Founders On Workplace Wellness Trends For 2019
Hrzone.com: Workplace wellness in 2019 - 7 quick hacks to ensure maximum engagement