Godt syv ud af 10 arbejdsgivere er mere tilbøjelige til at forfremme de medarbejdere, der møder fysisk ind på kontoret hver dag frem for dem, som hellere vil arbejde hjemmefra.
Ifølge en survey i sommer fra den amerikanske konsulent- og rekrutteringsgigant Robert Half blandt mellemstore og store virksomheder baserer et flertal af arbejdsgivere deres forfremmelser på den tid, som en ansat bruger på kontoret.
Fire ud af 10 responderende medarbejdere siger, at de fremover vil arbejde mere regelmæssigt på deres fysiske kontor for at øge deres chancer for forfremmelse.
22% af dem pointerer, at de værdsætter deres remote working højere end karrieremæssige avancementer, mens 15% angiver, at de hellere søger nyt job end vinke farvel til muligheden for hjemmearbejde.
Out of sight, out of mind
Tidligere på året kunne Wall Street Journal referere en analyse, der viste, at ansatte, der har arbejdet hjemmefra inden for det seneste år, er blevet forfremmet 31% sjældnere end kolleger, der arbejdede mest på deres fysiske arbejdsplads.
Ifølge analysen fra Live Data Technologies oplyser knap 90% af responderende direktører, at de er mere tilbøjelige til at prioritere ansatte, der arbejder mest på kontoret, til karrierefremmende projekter, lønforhøjelser eller forfremmelser.
Ifølge en amerikansk undersøgelse fra i sommer er godt syv ud af 10 arbejdsgivere mere tilbøjelige til at forfremme de medarbejdere, der møder fysisk ind på kontoret frem for kolleger, der helst vil arbejde hjemmefra. Fotos: iStock |
Hjemmearbejdende ansatte kan af og til opleve en følelse af manglende synlighed og connection, og det kan påvirke deres potentielle chancer negativt for at opnå forfremmelser.
Den type remote workers risikerer ofte prædikatet "Out of sight, out of mind" og befinder sig således også i riskozonen for at blive overset og forbigået til karrieremæssige løft og muligheder for avancement.
Synlig og kendt
"I de fleste virksomheder er det relation, synlighed og indflydelse langt mere end præstation, der leder til forfremmelse," siger Julia Toothacre, ledende rådgiver og strateg på karriereportalen ResumeTemplates.com.
“Du må være kendt i dit arbejdsfællesskab, og du skal have en god relation til din leder. For nogle kræver dette personlig synlighed. Den lille snak ved kaffemaskinen eller ved kollegaens skrivebord kan betyde mere, end du tror."
De daglige small talks med kollegerne ved kaffemaskinen kan betyde mere, end du tror, for din personlige synlighed i firmaet og for dine muligheder for lønforhøjelser og forfremmelser. |
En tilsvarende survey fra ResumeTemplates fra dette efterår bekræfter, at arbejdsgivere synes tilbøjelige til at associere lønforhøjelse og forfremmelse med individuel synlighed og eksponering i virksomhedens fysiske nærmiljøer.
Således siger næsten halvdelen af virksomhederne, at medarbejdere, som bruger mere tid på kontoret, helt sikkert (14%) eller sandsynligvis (35%) har større chancer for at blive forfremmet, samt at de helt sikkert (13%) eller sandsynligvis (32%) står længst fremme til at modtage lønforhøjelser.
Vær proaktiv
Andre lignende undersøgelser har dog tilbagevist, at distance- og hjemmearbejde nødvendigvis behøver at gå ud over eller influere negativt på ansattes muligheder for at avancere hos deres arbejdsgiver.
"Selv om du arbejder hjemmefra, er det vigtigt at opretholde en god kommunikation med dine kolleger og ledere. Vær proaktiv i at dele dine resultater og søge feedback," lyder et blandt flere gode råd til hjemmearbejdende.
Hvis du sørger for at opretholde god kommunikation med dine kolleger og ledere samt være proaktiv i at dele dine resultater og søge feedback, bør hjemmearbejde ikke influere negativt på dine muligheder for forfremmelser i firmaet. |
"Selv om du arbejder hyppigt hjemmefra, kan du stadig opbygge stærke relationer med dine kolleger. Brug videomøder, telefonopkald og chats til at bevare og udbygge kontakterne.
Vær proaktiv: Tag initiativ til projekter og opgaver og sørg for, at dine resultater bliver bemærket. Vis engagement og demonstrér din glødende interesse for virksomheden og din vilje til at bidrage til dens succes." ●
Læs mere her:
Resumetemplates.com: Half of business leaders say office presence increases chances ...
Brusselstimes.com: Remote workers are losing promotions to colleagues in the office
Aijobs.ai/blog: Are remote employees less likely to be promoted?
Boston-link.com: 6 steps to a WFH promotion at work