Livet er for kort til kedelige kontorer - de nye unge generationer på det globale arbejdsmarked har fart på, og gider ikke faste skriveborde, firkantede kontorrum og uniforme arbejdsmønstre.
Millennials eller Generation Y (født 1980-2000) og GenZ (2000-2010) forlanger sociale, fleksible arbejdsrum og stationer, inspirerende open-plans, kreative rumdesigns, samarbejdszoner med møbler og rumdelere, der kan flyttes rundt med - kort sagt kontormiljøer med tilpas plads og frihed til at skabe fleksibilitet og mobilitet i arbejdsopgaverne.
Og kontorejere og udlejere er i stigende omfang parat og på længere sigt måske også tvunget til at lytte til arbejds-markedets unge generationer og rette deres kontorbygninger og miljøer ind efter de nye medarbejderes freelancing arbejds- og livsstil.
Allerede i dag arbejder næsten halvdelen af den amerikanske Millennium-generation som freelancere. I 2025 ventes Generation Y udgøre 75 procent af den globale arbejdsstyrke.
Fortsat fremgang
Det servicerede kontor - lige fra det klassiske kontorhotel til tidens toppopulære coworking-miljø - opretholder for fjerde år i træk sin overbevisende fremgang og succesrige udbredelse, dokumenterer den ny globale årsrapport fra MatchOffice.
MatchOffice Survey Report 2018 bygger på statistiske rapporteringer fra 979 kontorhoteller i 45 lande og viser, at de seneste års markante tilstrømning til det servicerede kontor og moderne kontormiljø fortsætter med uformindsket kraft og styrke.
Det globale arbejdsmarkeds nye unge generationer forlanger i stadig stigende grad gammeldags kontorlokaler udskiftet med sociale, fleksible arbejdsrum, open-plans med kreative rumdesigns og frihed til fleksibilitet og mobilitet i arbejdsopgaverne. |
Det europæiske kontorhotel er således i stand til at fremvise stadig højere belægningsprocenter. Næsten en tredjedel de adspurgte kontorudlejere melder om belægning på over 80 procent, en anden tredjedel om belægning på over 90 procent - sidste gruppe viser en lille stigende tendens fra 32,2 procent i 2017 til aktuelt 33,9 i år.
Knap en tredjedel af de servicerede kontorer kan rapportere om realiserede højere lejepriser samt forventninger til øgede lejepriser i forhold til sidste år, mens lidt over halvdelen har været i stand til at fastholde niveauet fra 2017.
Overordnet fastholder branchen de seneste års høje forventninger til kontorhotellets fortsat positive udvkling og fremtidige vækst - i særdeleshed til coworking-konceptets.
De store vil med
"Verden over er også store etablerede virksomheder i fuld gang med at indrette mere fleksible løsninger af præcis samme årsager, som de unge generationer og iværksættere gør det. De ønsker også sociale og fleksible arbejdsrum og kontormiljøer med inspirerende albuerum og frihed osv. osv., netop fordi de gerne vil tiltrække nye unge talenter.
Desuden vil de gerne tænke som, være tæt på og lade sig inspirere af de små iværksættere for at drive deres egne virksomheder til nye højder," siger Martin Roerholt, Global Relationship Manager hos MatchOffice.
|
"Dét sammenholdt med arbejdsmarkedets store omlægninger - besparelser, nye krav til effektivitet, efterspørgsel på fleksibilitet, nye måder at arbejde på og dermed flere freelance-ansættelser - har således definitivt vendt op og ned på ikke kun de unges forventninger, ønsker og kontante krav til det moderne kontorrum og miljø.
Endelig mener jeg, at de unge generationer også værdsætter teknologiske ’hacks’ i deres kontorløsninger meget højt - en faktor, som især coworking-miljøerne er dygtigere til at tænke ind end de traditonelle udlejere med 30-40 årige gamle bygninger," tilføjer Martin Roerholt.
Danmark i front
MatchOffice Survey Report 2018 konkluderer, at globale udbydere af kontorhoteller og sociale, fleksible kontorrum fortsat ser overordentlig optimistisk på markedets potentiale, vækst- og udviklingmuligheder.
Også på det danske marked kan det servicerede kontor og coworking-miljø fremvise markant fremgang. Godt 85 procent af undersøgelsens danske respondenter kan således melde om skyhøje udlejningsprocenter på over 70 - hele 35,8 procent af de adspurgte kontorudlejere endda om belægninger på +90 procent.
"Her i Danmark ser vi markedskræfterne får flere udbydere til at vokse markant, samt nye aktører til at indtræde på det københavnske marked - ligesom rygter også har meldt flere andre seriøse aktører på vej," siger Martin Roerholt.
"Den udvikling gør det sværere for eller kan endda presse de mindst konkurrencedygtige kontorfællesskaber ud af markedet og overordnet set tilføre markedet endnu højere kvalitet og endnu flere kunder, fordi udbuddet forstørres og forbedres.
Det gælder derfor om at finde sin plads og eksistensberettigelse i markedet, for finder man ikke opskriften på succes eller finder ud af, på hvilke punkter man kan differentiere sig, så bliver man i dag lynhurtigt udkonkurreret sammenlignet med for blot for et par år siden.
Branchen er under stor udvikling. Vi ser en naturlig udskiftning blandt medspillerne, så det bliver virkelig spændende at følge, hvor denne sunde konkurrence kan bringe markedet hen - bl.a. med plads til flere koncepter og lokationer til dem, der har magten - lejerne!" sammenfatter MatchOffice´s internationale chef. ●
Læs hele MatchOffice Survey Report 2018
Læs også:
MatchOffice Survey Report 2017
MatchOffice Industry Survey 2016
Djoefbladet.dk: Mød generation CVR
Itproportal.com: Generation Y - is your office ready?