Virksomheder vil betale dyrt for den gode beliggenhed

Virksomheder vil betale dyrt for den gode beliggenhed

20
nov
2014
Steen Uno
Den rigtige beliggenhed kan alene løfte kvadratmeterprisen på et erhvervslejemål med helt op til 50 procent. Det dokumenterer en dugfrisk forskerrapport fra Københavns Universitet, som Lokalebasen.dk har bistået med statistisk materiale, data og lejeniveauer m.v..
20
nov
2014
Steen Uno

Erhvervslivet er mere end parat til at betale betydeligt mere og ekstra for erhvervslokaler, der er placeret tæt på stationer, ved havnefronter og kyster, store vejkryds, grønne områder og cafeer m.v..

Eksempelvis vil større virksomheder rigtig gerne placere sig nær en station. De er således villige til at betale op til 30-40 procent mere for deres erhvervslokaler, hvis der etableres en ny station.

Det viser en ny aktuel undersøgelse i regi af projektet "Gevinster ved investeringer i byliv og bykvalitet".


Attraktive byrum penge værd

"Et byrums kvaliteter kan i allerhøjeste grad indvirke på prisen på et erhvervslejemål. Kvaliteter som tilgængelighed, infrastruktur, rekreative tilbud, synergieffekter med videre er i stand til at øge kvadratmeterprisen med 20-30-40, ja, i nogle tilfælde med helt op til 50 procent. 

Der er derfor så absolut belæg for at konkludere, at et attraktivt byrum kan være endog rigtig mange penge værd - ikke mindst for dem, der ejer og udlejer erhvervslokaler til kontor-, detailhandels- samt til lager- og produktionsvirk-somheder."   

Sådan siger professor, sekstionsleder for Miljø og Naturressourcer ved Københavns Universitet Bo Jellesmark Thorsen, som har stået i spidsen for forskerprojektet.

Sammen med Miljøministeriet, 14 kommuner, Region Hovedstaden, By & Havn og Kildebjerg Ry A/S har Københavns Universitet analyseret 17.000 erhvervslejemål i Storkøbenhavn og Storaarhus - baseret på blandt andet relevante tal og data, som Lokalebasen.dk A/S har stillet til rådighed.


10 vigtigste faktorer

Den netop offentliggjorte rapport nævner byrummets aktuelt 10 vigtigste faktorer, der er i stand til at påvirke et erhvervslejemåls værdi positivt:

Nærhed til stationer
Detailhandels-virksomheder er villige til at betale op til 15 procent, kontor- og lager-/produktionsvirksomheder helt op til 30-40 procent ekstra. hvis der findes en station inden for 200 meters afstand.
Flere linjer
Større kontorvirksomheder er klar til at betale en leje på yderligere seks-ni procent for hver ekstra toglinje, som kører fra en station tæt på firmaet.
Nærhed til vejkryds
Beliggenhed nær et vejkryds kan få især detailhandels-virksomheder til at betale op til 7-14 procent ekstra, kontorer accepterer to-tre procent højere lejeniveau.
Nærhed til større veje
Kontorvirksomheder betaler gerne op til fem procent mere for beliggenhed ved en større vej, max. 200-500 meter.
Nærhed til motorvejsafkørsler
Motorvejsafkørsler samt store veje har positiv betydning for arealkrævende lager- og produktionsvirksomheder, som er parat til at betale op til fem procent ekstra for lejemål tæt på afkørsler og større veje.
Nærhed til kyst og havn
Større kontorvirksomheder ønsker at betale op til 30 procent højere kvadratmeterpris for en beliggenhed inden for 200 meter fra kystarealer og havnefronter.
Nærhed til parker
Detailhandels-virksomheder vil betale op til 15 procent mere for beliggenhed tæt på en park (max. 400-600 meter), mens kontorvirksomheder typisk betaler fem-syv procent ekstra, hvis parken er placeret max. 200 meter borte.
Caféer, restauranter og barer
Nem adgang til cafeer, restauranter og barer tæller som plus for især mindre virksomheder, der findes inden for ca. 200 meter.
Tæt på konkurrenter
Belliggenhed tæt på konkurrerende virksomheder stimulerer især detailhandelen til at betale op til tre procent ekstra for et lejemål, kontorer kun 0,25-0,5 procent mere.
Nærhed til indkøbscentre
Belliggenhed tæt på indkøbscentre samt i gågader har særlig betydning for større detailhandels-virksomheder, som er villig til at betale op til 20-35 procent ekstra for så centralt placerede lejemål.


Vigtig forskerviden

På Lokalebasen.dk hilser adm. direktør Jakob Dalhoff de dugfriske videnskabelige konklusioner i den ny forsker-rapport for meget velkomne.

"I sig selv overrasker det næppe mange i vores branche, at den rigtige, den gode, den ideelle beliggenhed naturligt øger udlejernes muligheder for at løfte kvadratmeterprisen på deres attraktive erhvervslejemål i vejret.

Men i denne overordnede seriøse kontekst repræsenterer disse nye, for første gang videnskabeligt baserede forskerresultater alligevel interessant, nyttig og brugbar viden for også Lokalebasens udlejningsportal og daglige ser-vices," understreger Jakob Dalhoff. 

                                             

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo